Caroline Gedda och Elin Jakobsson
Vi har valt att göra
experiment ur boken Släpp loss din xprimentlust av Katrin Lindwall-Ek (2001).
Boken innehåller 107 stycken experiment i olika svårighetsgrader och den är
anpassad till barn i åldrarna fem till åtta år. Vi anser att boken är relativt
lättläst samt att den var givande dels för att den ger klara direktiv till hur
man ska gå tillväga samt att det står bra beskrivet om vad som ska hända med
det man ska göra. Dock upplever Elin i sitt experiment att hon hade velat få en
tydligare förklaring till vad som hände. För att göra experimenten behövs olika
material som ofta finns i hemmet så som i ett skafferi, kylskåp, garage och så
vidare. Vi anser i och med att det är
uppbyggt med experiment i olika svårighetsgrader är det något man kan använda
sig av i förskolan samt förskoleklass tillsammans med barnen för att öka deras
lust till att använda sin nyfikenhet till att utforska samt undersöka olika
experiment.
Experiment av Caroline Gedda:
Jag valde
att göra ett experiment med som heter laddade ballonger. Jag började med att blåsa upp två ballonger och
knyta fast en ballong i var sin ände av snöret som var 0,5 m, därefter gnuggade
hon ballongerna en och en mot mitt hår, men här kan du även använda en
ylletröja. Efter jag gnuggat ballongerna hängde jag därefter snöret över mitt
pekfinger för att se vad som skulle ske med de två gnuggade ballongerna.
Det som hände när jag
gnuggade ballongerna mot mitt hår så slets elektriska laddningar bort från mitt
hår och fastnade istället på ballongerna. Föremål som har olika sorts
laddningar dras till varandra, men det som händer här är att båda ballongerna
får samma sorts laddning och stöter då bort varandra. Jag tycker att mitt
experiment är anpassat för barn i yngre åldrar och att man kan även se vad som
händer när du bara gnuggar en ballong mot håret. Genom att bara gnugga en
ballong mot mitt hår kommer ballongerna istället för att stöta bort varandra,
dras det istället till varandra.
Experiment av Elin Jakobsson:
Det experiment jag valde
att göra var att bränna på ett hårdkokt ägg för att ägget skulle få en koltäckt
yta. Därefter skulle ägget läggas i en glasskål med vatten. Det som hände var
att vattnet skyr kolet och det bildas ett tunt skikt med luft mellan ägget och
vattnet. I denna gränsyta reflekteras ljuset och dessa partier kan se
silverblanka ut.
Jag upplevde detta
experiment något mer tidskrävande än vad jag trodde. Jag fick elda en längre
stund för att ägget skulle täckas med mörka partier av kol för att det skulle
ge en märkbar effekt av silverfärg i vattenskålen. Dessutom trodde jag att de
skulle ge större effekt men man kan tydligt se färgen men endast på vissa
partier. Jag upplevde det spännande men kanske mest lämpligt för lite äldre
barn än i vår målgrupp eftersom eldandet tog större delen av experimentet och
då det kan vara en risk för barn att arbeta med. Samtidigt tänker jag att det
kan vara en bra övning för barnen att vara försiktiga med ljus och eld. Däremot
när man tog upp ägget ur vattnet och det rann ut på ytan stötte vattnet markant
bort från det mer kolade partierna – fascinerande!
Experiment av Pernilla G Sandberg:
Jag valde en bok som
heter Upptäck naturvetenskap i förskolan av Karin Persson Gode (2008)I början
får du följa med en förskola och deras barn när de gör olika experiment både
inne och ute i naturen. Du får bra tips och idéer hur du själv kan arbeta som
pedagog, med naturvetenskap som ämne och hur du får in det i barnens vardag.
Boken är indelad i fyra olika kapitel som berör olika ämnen: ljud och ljus,
luft, vatten, magneter och vulkaner. Var och ett kapitel beskriver olika
experiment som just det kapitlet berör. Jag skulle önska att det var mer bilder
på de olika experimenten så även barnen kunde ta till sig boken mer än nu, den
riktar sig mest till pedagogerna. Men det är många bra och lätta förklaringar
och det är inga konstigheter, det man behöver i experimenten är sådant som
oftast redan finns på förskolorna redan. Det finns även ett par kapitel som ger
tips på olika lekar man kan göra med experimenten tex, stafett och skatt jakt.
Skattjakten bygger på Fångarna på fortet, när barnen har gjort en grej får de
t.ex. en nyckel för att sedan gå vidare till nästa utmaning. Jag rekommenderar
denna bok pga. av att det är många experiment i den och för att man som pedagog
får bra tips hur man kan arbeta naturvetenskapligt.
Jag valde att göra ett
ljudmemory med min studiegrupp, dels för att jag tyckte det var roligt med
något annat o dels för att jag tror att barnen ibland behöver öva sig på att
lyssna och koncentrera sig. Ljud uppstår när tex luft kommer i svängning när vi
tex talar med varandra. Svängningarna förflyttas i luften för att tillslut
fångas upp av ytterörat, för att sedan komma in till innerörat och vidare till
hörselbenen. När svängningarna når hjärnan blir de till ljud så som vi hör dem.
Jag tog tomma toarullar
som jag klippte isär och fyllde med olika saker och sen tejpade ihop. Två
halvor fick samma innehåll så de skulle låta likadant när man skakade dem. Jag
fyllde med bl.a., ris, makaroner och pärlor. Sen gällde det att skaka och lyssna
för att hitta kompisarna som hörde ihop. Det bästa med detta memoryt var att
jag hade alla saker hemma. Hade det vart på min förskola hade jag tagit hjälp
av barnen att leta upp saker att fylla rullarna med och sen tejpa dem.
Experiment av Sanna
Dafgård:
Jag har valt en bok som
heter naturexperiment av Hermann Krekeler och Marlies Reiper Bastian. Boken är
full av experiment som har med naturen att göra. Det finns allt från att kolla
hur frukt möglar till att måla av ett löv. Det finns bilder till varje
experiment och bra förklarar så att det är lätt att följa. Jag tycker att det
är en bra experimentbok om förskolan har tillgång till naturen. Det kan dock
vara en nackdel för de förskolor som inte har skog i närheten då hela boken
handlar om just naturexperiment. Det var en relativt lättläst bok och det var
inte svårt att förstå hur experimenten skulle genomföras.
Experimentet jag valde hette ”upp med huvudet,
maskros!” Jag valde att inte göra hela experimentet då det skulle ta ca två
dagar. Maskrosen ska sättas i en tom vas och efter ett dygn har blomman
”vissnat”. Om vatten hälls i kommer blomman resa sig igen. Det var här jag
valde att börja mitt experiment. Jag tog maskrosen från vattnet och delade
skälken i fyra stripor. När den sedan stoppas ner i vattnet igen kommer
striporna att krulla ihop sig. Jag tycker att experimentet var roligt och kan
mycket väl inspirera och väcka intresse hos barnen att testa mer. Experimentet
går fort vilket gör att barnen inte tappar intresset och om man väljer att göra
hela experimentet så tror jag att barnen kan glömma av blomman. Därför anser
jag att den första delen är onödig.
Sara
Wallenius och Christina Gustafsson
Vi valde experiment ur samma bok, ”99 roliga
experiment” (1999) skriven av Elke Dannecker och Birgit Rieger. Boken
innehåller olika experiment med bl a vatten, ljus, luft och de fem sinnena.
Experiment av Christinas Gustafsson:
Jag tycker att boken innehåller många enkla experiment och tips med
saker som inte kostar för mycket att skaffa, det tycker jag är bra. Däremot är
inte experimenten så detaljerat utförda, så det finns rum för misstolkningar.
Lite tråkig i layouten också, kunde ha vart roligare illustrerad för att locka
barnen mer.
Jag gjorde
ett experiment som heter ”Osynligt bläck”. Material som krävdes; strykjärn,
citronsaft, tops och/eller tandpetare samt papper. Experimentet går till så att
man ritar på ett papper med exempelvis en tops doppad i citronsaft, sedan
stryker man på skriften som sedan blir brun och därmed blir läsbar. Värmen gör
alltså så att citronsaften blir brunaktig. Det som var lite dåligt i
beskrivningen av uppgiften är att det inte står hur varmt strykjärnet måste
vara, om man måste vänta till citronsaften torkat, eller om man kunde stryka
medan den var blöt. Experimentet funkade dock ändå, men så jättebrun blev inte
skriften, den blev dock läsbar.
Experiment av Sara Wallenius:
Boken innehåller en mängd tekniska och
naturvetenskapliga experiment inom olika områden så som vatten, luft och de fem
sinnena bland annat. Då det är flera enkla och även mer avancerade experiment,
finns någonting för alla och jag tyckte att boken bjöd på många roliga
aktiviteter. Det enda negativa jag kan komma på var att den hade en ganska
tråkig layout då det inte var så mycket färger, utan vitt, svart och blått.
Jag gjorde ett experiment som heter ”Den magiska
linjalen”. Det går ut på att det är nästintill omöjligt att tappa linjalen om
man håller på ett speciellt sätt. Det som behövdes var en linjal, gärna en
meter lång. Jag hade dock inte tillgång till det, men det fungerade lika bra
med en 30 cm lång. Först lägger man linjalen på händerna (så som bilden visar).
Ena handen ska vara i mitten ungefär och den andra en bit bort. Sedan ska man
förflytta sina händer hit och dit och åt olika håll, men inte för snabbt. Det
kommer inte gå att tappa linjalen. Anledningen till det är att friktionen
håller kvar linjalen på händerna. Handen som är i mitten känner av när det blir
tyngre och rör sig automatiskt saktare, medan den andra handen gör raka
motsatsen och då möts händerna på mitten.
Frida
Andersson och Rebeccas Lätt
Vi har
valt var sitt experiment från boken ”Lilla labbet” (1998) skriven av Mick
Manning och Brita Granström. Dessa två författare har specialiserat sig på
faktaböcker för yngre barn. Denna bok riktar sig också framförallt till den
yngre publiken. Boken är mycket färgglad och lockar till utforskande. Boken går
ut på att barnen med hjälp av vardagliga artefakter ska få lära sig att forska
kring olika naturvetenskapliga fenomen. Den sträcker sig över flera olika
naturvetenskapliga och tekniska områden och det finns olika experiment för att
lära sig om de olika ämnena. Bland annat finns det tips på experiment med
materia, energi, luft och vatten, krafter, ljus och ljud och elektricitet. Vi
tycker att det är fina och utförliga bilder på de olika experimenten som finns
i boken. Den ger korta förklaringar till experimenten, vilket kan vara bra när
man arbetar med yngre barn. Samtidigt kan det vara en nackdel om man vill nå en
mer djupgående förklaring till varför fenomenen uppstår. Något vi också
uppmärksammade med boken var att det fanns tecknade barn från olika kulturer
och med olika nationaliteter vilket vi tycker är positivt då alla kan känna en
tillhörighet till boken.
Experiment av Rebecca Lätt:
Jag
valde att göra ett experiment som heter ”en egen telefonlinje”. Jag använde mig
av två muggar och ett långt snöre. Därefter gjorde jag hål i muggarna och knöt
fast snörena i båda muggarna. Tråden ska vara spänd för att experimentet ska
fungera. Jag och en kompis provade ”telefonlinjen” genom att en person pratade
i muggen och den andra lyssnade i sin mugg. Först provade jag med en mer
plastig och kortare tråd, då hörde vi inte varandra så väl. Då bytte jag
plasttråden till en längre naturtråd och då hörde vi varandra mycket tydligare.
Telefonlinjen fungerar eftersom att röstens ljud får tråden att vibrera och för
ljudet till den andres öra.
Experiment av Frida Andersson:
Mitt
experiment gick ut på att jag fyllde ett glas med vatten, därefter vreds ett
vykort över glasets ovansida. Jag höll kvar handen på öppningen samtidigt som
jag vände glaset upp och ned. Sedan förde jag försiktigt bort min hand från
glaset. Då luftens tryck underifrån är större än vattnets tryck uppifrån ledde
det till att vattnet stannade kvar i glaset, trots att glaset hölls upp och
ned. För att göra experimentet ännu mer spännande höll jag glaset över mitt
huvud då jag tog bort handen. Åskådarna blev lite nervösa då det känns osäkert
om vattnet skulle stanna kvar i glaset.
//Tack för oss :)
Hej Spindlarna! Tack för era informativa recensioner av experimentböckerna och bilderna (och filmen!) på era roliga experiment!/MIA
SvaraRadera