måndag 12 maj 2014

Spindlarnas egna experiment


Caroline Gedda och Elin Jakobsson
Vi har valt att göra experiment ur boken Släpp loss din xprimentlust av Katrin Lindwall-Ek (2001). Boken innehåller 107 stycken experiment i olika svårighetsgrader och den är anpassad till barn i åldrarna fem till åtta år. Vi anser att boken är relativt lättläst samt att den var givande dels för att den ger klara direktiv till hur man ska gå tillväga samt att det står bra beskrivet om vad som ska hända med det man ska göra. Dock upplever Elin i sitt experiment att hon hade velat få en tydligare förklaring till vad som hände. För att göra experimenten behövs olika material som ofta finns i hemmet så som i ett skafferi, kylskåp, garage och så vidare.  Vi anser i och med att det är uppbyggt med experiment i olika svårighetsgrader är det något man kan använda sig av i förskolan samt förskoleklass tillsammans med barnen för att öka deras lust till att använda sin nyfikenhet till att utforska samt undersöka olika experiment. 


Experiment av Caroline Gedda:
Jag valde att göra ett experiment med som heter laddade ballonger. Jag började med att blåsa upp två ballonger och knyta fast en ballong i var sin ände av snöret som var 0,5 m, därefter gnuggade hon ballongerna en och en mot mitt hår, men här kan du även använda en ylletröja. Efter jag gnuggat ballongerna hängde jag därefter snöret över mitt pekfinger för att se vad som skulle ske med de två gnuggade ballongerna.




Det som hände när jag gnuggade ballongerna mot mitt hår så slets elektriska laddningar bort från mitt hår och fastnade istället på ballongerna. Föremål som har olika sorts laddningar dras till varandra, men det som händer här är att båda ballongerna får samma sorts laddning och stöter då bort varandra. Jag tycker att mitt experiment är anpassat för barn i yngre åldrar och att man kan även se vad som händer när du bara gnuggar en ballong mot håret. Genom att bara gnugga en ballong mot mitt hår kommer ballongerna istället för att stöta bort varandra, dras det istället till varandra.


Experiment av Elin Jakobsson:
Det experiment jag valde att göra var att bränna på ett hårdkokt ägg för att ägget skulle få en koltäckt yta. Därefter skulle ägget läggas i en glasskål med vatten. Det som hände var att vattnet skyr kolet och det bildas ett tunt skikt med luft mellan ägget och vattnet. I denna gränsyta reflekteras ljuset och dessa partier kan se silverblanka ut.

 
Jag upplevde detta experiment något mer tidskrävande än vad jag trodde. Jag fick elda en längre stund för att ägget skulle täckas med mörka partier av kol för att det skulle ge en märkbar effekt av silverfärg i vattenskålen. Dessutom trodde jag att de skulle ge större effekt men man kan tydligt se färgen men endast på vissa partier. Jag upplevde det spännande men kanske mest lämpligt för lite äldre barn än i vår målgrupp eftersom eldandet tog större delen av experimentet och då det kan vara en risk för barn att arbeta med. Samtidigt tänker jag att det kan vara en bra övning för barnen att vara försiktiga med ljus och eld. Däremot när man tog upp ägget ur vattnet och det rann ut på ytan stötte vattnet markant bort från det mer kolade partierna – fascinerande!

Experiment av Pernilla G Sandberg:
Jag valde en bok som heter Upptäck naturvetenskap i förskolan av Karin Persson Gode (2008)I början får du följa med en förskola och deras barn när de gör olika experiment både inne och ute i naturen. Du får bra tips och idéer hur du själv kan arbeta som pedagog, med naturvetenskap som ämne och hur du får in det i barnens vardag. Boken är indelad i fyra olika kapitel som berör olika ämnen: ljud och ljus, luft, vatten, magneter och vulkaner. Var och ett kapitel beskriver olika experiment som just det kapitlet berör. Jag skulle önska att det var mer bilder på de olika experimenten så även barnen kunde ta till sig boken mer än nu, den riktar sig mest till pedagogerna. Men det är många bra och lätta förklaringar och det är inga konstigheter, det man behöver i experimenten är sådant som oftast redan finns på förskolorna redan. Det finns även ett par kapitel som ger tips på olika lekar man kan göra med experimenten tex, stafett och skatt jakt. Skattjakten bygger på Fångarna på fortet, när barnen har gjort en grej får de t.ex. en nyckel för att sedan gå vidare till nästa utmaning. Jag rekommenderar denna bok pga. av att det är många experiment i den och för att man som pedagog får bra tips hur man kan arbeta naturvetenskapligt.


Jag valde att göra ett ljudmemory med min studiegrupp, dels för att jag tyckte det var roligt med något annat o dels för att jag tror att barnen ibland behöver öva sig på att lyssna och koncentrera sig. Ljud uppstår när tex luft kommer i svängning när vi tex talar med varandra. Svängningarna förflyttas i luften för att tillslut fångas upp av ytterörat, för att sedan komma in till innerörat och vidare till hörselbenen. När svängningarna når hjärnan blir de till ljud så som vi hör dem. 


Jag tog tomma toarullar som jag klippte isär och fyllde med olika saker och sen tejpade ihop. Två halvor fick samma innehåll så de skulle låta likadant när man skakade dem. Jag fyllde med bl.a., ris, makaroner och pärlor. Sen gällde det att skaka och lyssna för att hitta kompisarna som hörde ihop. Det bästa med detta memoryt var att jag hade alla saker hemma. Hade det vart på min förskola hade jag tagit hjälp av barnen att leta upp saker att fylla rullarna med och sen tejpa dem.  


Experiment av Sanna Dafgård:
Jag har valt en bok som heter naturexperiment av Hermann Krekeler och Marlies Reiper Bastian. Boken är full av experiment som har med naturen att göra. Det finns allt från att kolla hur frukt möglar till att måla av ett löv. Det finns bilder till varje experiment och bra förklarar så att det är lätt att följa. Jag tycker att det är en bra experimentbok om förskolan har tillgång till naturen. Det kan dock vara en nackdel för de förskolor som inte har skog i närheten då hela boken handlar om just naturexperiment. Det var en relativt lättläst bok och det var inte svårt att förstå hur experimenten skulle genomföras. 


Experimentet jag valde hette ”upp med huvudet, maskros!” Jag valde att inte göra hela experimentet då det skulle ta ca två dagar. Maskrosen ska sättas i en tom vas och efter ett dygn har blomman ”vissnat”. Om vatten hälls i kommer blomman resa sig igen. Det var här jag valde att börja mitt experiment. Jag tog maskrosen från vattnet och delade skälken i fyra stripor. När den sedan stoppas ner i vattnet igen kommer striporna att krulla ihop sig. Jag tycker att experimentet var roligt och kan mycket väl inspirera och väcka intresse hos barnen att testa mer. Experimentet går fort vilket gör att barnen inte tappar intresset och om man väljer att göra hela experimentet så tror jag att barnen kan glömma av blomman. Därför anser jag att den första delen är onödig.   



 



Sara Wallenius och Christina Gustafsson
Vi valde experiment ur samma bok, ”99 roliga experiment” (1999) skriven av Elke Dannecker och Birgit Rieger. Boken innehåller olika experiment med bl a vatten, ljus, luft och de fem sinnena.


Experiment av Christinas Gustafsson:
Jag tycker att boken innehåller många enkla experiment och tips med saker som inte kostar för mycket att skaffa, det tycker jag är bra. Däremot är inte experimenten så detaljerat utförda, så det finns rum för misstolkningar. Lite tråkig i layouten också, kunde ha vart roligare illustrerad för att locka barnen mer.

Jag gjorde ett experiment som heter ”Osynligt bläck”. Material som krävdes; strykjärn, citronsaft, tops och/eller tandpetare samt papper. Experimentet går till så att man ritar på ett papper med exempelvis en tops doppad i citronsaft, sedan stryker man på skriften som sedan blir brun och därmed blir läsbar. Värmen gör alltså så att citronsaften blir brunaktig. Det som var lite dåligt i beskrivningen av uppgiften är att det inte står hur varmt strykjärnet måste vara, om man måste vänta till citronsaften torkat, eller om man kunde stryka medan den var blöt. Experimentet funkade dock ändå, men så jättebrun blev inte skriften, den blev dock läsbar.


Experiment av Sara Wallenius:
Boken innehåller en mängd tekniska och naturvetenskapliga experiment inom olika områden så som vatten, luft och de fem sinnena bland annat. Då det är flera enkla och även mer avancerade experiment, finns någonting för alla och jag tyckte att boken bjöd på många roliga aktiviteter. Det enda negativa jag kan komma på var att den hade en ganska tråkig layout då det inte var så mycket färger, utan vitt, svart och blått.

Jag gjorde ett experiment som heter ”Den magiska linjalen”. Det går ut på att det är nästintill omöjligt att tappa linjalen om man håller på ett speciellt sätt. Det som behövdes var en linjal, gärna en meter lång. Jag hade dock inte tillgång till det, men det fungerade lika bra med en 30 cm lång. Först lägger man linjalen på händerna (så som bilden visar). Ena handen ska vara i mitten ungefär och den andra en bit bort. Sedan ska man förflytta sina händer hit och dit och åt olika håll, men inte för snabbt. Det kommer inte gå att tappa linjalen. Anledningen till det är att friktionen håller kvar linjalen på händerna. Handen som är i mitten känner av när det blir tyngre och rör sig automatiskt saktare, medan den andra handen gör raka motsatsen och då möts händerna på mitten. 




Frida Andersson och Rebeccas Lätt
Vi har valt var sitt experiment från boken ”Lilla labbet” (1998) skriven av Mick Manning och Brita Granström. Dessa två författare har specialiserat sig på faktaböcker för yngre barn. Denna bok riktar sig också framförallt till den yngre publiken. Boken är mycket färgglad och lockar till utforskande. Boken går ut på att barnen med hjälp av vardagliga artefakter ska få lära sig att forska kring olika naturvetenskapliga fenomen. Den sträcker sig över flera olika naturvetenskapliga och tekniska områden och det finns olika experiment för att lära sig om de olika ämnena. Bland annat finns det tips på experiment med materia, energi, luft och vatten, krafter, ljus och ljud och elektricitet. Vi tycker att det är fina och utförliga bilder på de olika experimenten som finns i boken. Den ger korta förklaringar till experimenten, vilket kan vara bra när man arbetar med yngre barn. Samtidigt kan det vara en nackdel om man vill nå en mer djupgående förklaring till varför fenomenen uppstår. Något vi också uppmärksammade med boken var att det fanns tecknade barn från olika kulturer och med olika nationaliteter vilket vi tycker är positivt då alla kan känna en tillhörighet till boken. 


Experiment av Rebecca Lätt:
Jag valde att göra ett experiment som heter ”en egen telefonlinje”. Jag använde mig av två muggar och ett långt snöre. Därefter gjorde jag hål i muggarna och knöt fast snörena i båda muggarna. Tråden ska vara spänd för att experimentet ska fungera. Jag och en kompis provade ”telefonlinjen” genom att en person pratade i muggen och den andra lyssnade i sin mugg. Först provade jag med en mer plastig och kortare tråd, då hörde vi inte varandra så väl. Då bytte jag plasttråden till en längre naturtråd och då hörde vi varandra mycket tydligare. Telefonlinjen fungerar eftersom att röstens ljud får tråden att vibrera och för ljudet till den andres öra. 



Experiment av Frida Andersson:
Mitt experiment gick ut på att jag fyllde ett glas med vatten, därefter vreds ett vykort över glasets ovansida. Jag höll kvar handen på öppningen samtidigt som jag vände glaset upp och ned. Sedan förde jag försiktigt bort min hand från glaset. Då luftens tryck underifrån är större än vattnets tryck uppifrån ledde det till att vattnet stannade kvar i glaset, trots att glaset hölls upp och ned. För att göra experimentet ännu mer spännande höll jag glaset över mitt huvud då jag tog bort handen. Åskådarna blev lite nervösa då det känns osäkert om vattnet skulle stanna kvar i glaset. 




//Tack för oss :)


1 kommentar:

  1. Hej Spindlarna! Tack för era informativa recensioner av experimentböckerna och bilderna (och filmen!) på era roliga experiment!/MIA

    SvaraRadera