Den
30 April åkte vi i klass A på studiebesök till Innovatum. Dagen började med
kort information och en rundvandring med Innovatums pedagog Jerry. Vi delades sedan in i två grupper och vi i gruppen 5
myror fick börja med att tillsammans med Jerry undersöka vad som flyter och
inte.
Densitet... |
En klump av modellera flyter inte, men om man plattar ut den går det mycket bättre! |
Här fick vi fundera över vad vi trodde kom att hända när vi släppte ned
olika saker i vatten och blandade olika vätskor. Vi insåg att det kan vara
klurigt att gissa ibland. Efter lunch fick vi gå runt själva och testa de olika
aktiviteterna som fanns. Vi hittade alla olika favoriter och prövade bland
annat på att styra en kula med hjälp av tankekraft, blåsa stora såpbubblor,
köra ett litet fordon endast med hjälp av rörelse från armarna, bygga med stora
klossar och små rör och mycket mer.
Linda på väg in i en såpbubbla |
Helena i en såpbubbla |
Dagen avslutades med en spännande elshow
där vi fick lära oss mycket om hur elektricitet uppstår och förflyttar sig. Linda
och Karolina, tillsammans med Jordgubbarna Emma och Sandra, lärde sig även att
det kan göra lite ont att få en elektrisk stöt… Vi fick även ett antal
studiefrågor av Mia att besvara under vårt besök och vi tänkte försöka besvara
dem nedan:
1.
Vi valde att fördjupa oss inom ämnet bygg och konstruktion eftersom det finns
många valmöjligheter inom det ämnet på Innovatum som kan väljas mellan. Det
finns både stort och smått att bygga med och man kan bygga enskilt eller i
grupp. Exempel på aktiviteter som finns inom bygg och konstruktion är: stora
legoklossar, bygga upp en ”domino”-bana med hjälp av videokassetter, skapa i
4-D med hjälp av små ”sugrör”, bygga med stora blå byggklossar och mycket mer.
Om vi hade haft med oss en barngrupp till Innovatum och endast fokuserat på
detta ämne hade vi börjat med att dela in barngruppen i mindre smågrupper.
Dessa smågrupper hade sedan med var sin pedagog fått gå runt mellan de olika
”byggstationerna” och prövat på att få konstruera med de olika materialen. Barnens
skapande hade vi dokumenterat genom foto eller film. Tillbaka på förskolan hade
vi med hjälp av dokumentationen samlat barnen och låtit dem förklara hur de
gjorde för att bygga de olika konstruktionerna och sedan samtala om vilken
aktivitet som var roligast och eventuellt dra paralleller till material och
bygglekar som finns på förskolan.
2.
De olika krafter som vi observerade var:
·
armkraft
och rörelsekraft genom exempelvis de små fordonen man fick använda armarna för
att kunna köra med
·
tankekraft
genom att förflytta kulan endast med hjälp av hjärnvågor
·
lufttryck
genom exempelvis luftkanonen
·
vattenkraft
genom vattenbanan
·
flytkraft
genom att testa vad som flyter och inte
·
gravitationskraft
vid exempelvis de olika ”rutschbanorna” i olika material
·
elkraft
vid elshowen
·
muskelkraft
vid de olika byggaktiviteterna
3.
Den säkerhetsaspekt som vi genast kom att tänka på var att det är en stor lokal
med många skrymslen och vrår i vilket gör det lätt att försvinna och komma bort
från gruppen. Därmed menar vi att en bra idé är att dela in barngruppen i
mindre grupper med en pedagog i varje grupp som har översyn. Vi menar att en
vuxens översyn är viktigt, i alla fall för barn i lägre åldrar.
4.
Vi uppskattade de stora blå byggklossarna mest då de ledde till samarbete. Det
är en aktivitet där alla kan vara med men man kan även bygga själv. Vi fick
använda fantasin och vår kreativitet och se former och mönster. Det är en
aktivitet där man får använda sig utav konstruktionsteknik för att få ihop en
gemensam eller enskild skapelse. Vi lyckades bygga en myra!
Samarbete och full koncentration... |
Myran! |
Hälsningar
Linda, Karolina, Johanna, Camilla och Helena.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar