torsdag 1 maj 2014

5 Myrors reflektioner från Innovatum


Den 30 April åkte vi i klass A på studiebesök till Innovatum. Dagen började med kort information och en rundvandring med Innovatums pedagog Jerry. Vi delades sedan in i två grupper och vi i gruppen 5 myror fick börja med att tillsammans med Jerry undersöka vad som flyter och inte. 
 
Densitet...
En klump av modellera flyter inte, men om man plattar ut den går det mycket bättre!

Här fick vi fundera över vad vi trodde kom att hända när vi släppte ned olika saker i vatten och blandade olika vätskor. Vi insåg att det kan vara klurigt att gissa ibland. Efter lunch fick vi gå runt själva och testa de olika aktiviteterna som fanns. Vi hittade alla olika favoriter och prövade bland annat på att styra en kula med hjälp av tankekraft, blåsa stora såpbubblor, köra ett litet fordon endast med hjälp av rörelse från armarna, bygga med stora klossar och små rör och mycket mer. 

Linda på väg in i en såpbubbla
Helena i en såpbubbla
 



 Dagen avslutades med en spännande elshow där vi fick lära oss mycket om hur elektricitet uppstår och förflyttar sig. Linda och Karolina, tillsammans med Jordgubbarna Emma och Sandra, lärde sig även att det kan göra lite ont att få en elektrisk stöt… Vi fick även ett antal studiefrågor av Mia att besvara under vårt besök och vi tänkte försöka besvara dem nedan:

1. Vi valde att fördjupa oss inom ämnet bygg och konstruktion eftersom det finns många valmöjligheter inom det ämnet på Innovatum som kan väljas mellan. Det finns både stort och smått att bygga med och man kan bygga enskilt eller i grupp. Exempel på aktiviteter som finns inom bygg och konstruktion är: stora legoklossar, bygga upp en ”domino”-bana med hjälp av videokassetter, skapa i 4-D med hjälp av små ”sugrör”, bygga med stora blå byggklossar och mycket mer. Om vi hade haft med oss en barngrupp till Innovatum och endast fokuserat på detta ämne hade vi börjat med att dela in barngruppen i mindre smågrupper. Dessa smågrupper hade sedan med var sin pedagog fått gå runt mellan de olika ”byggstationerna” och prövat på att få konstruera med de olika materialen. Barnens skapande hade vi dokumenterat genom foto eller film. Tillbaka på förskolan hade vi med hjälp av dokumentationen samlat barnen och låtit dem förklara hur de gjorde för att bygga de olika konstruktionerna och sedan samtala om vilken aktivitet som var roligast och eventuellt dra paralleller till material och bygglekar som finns på förskolan.

2. De olika krafter som vi observerade var:
·         armkraft och rörelsekraft genom exempelvis de små fordonen man fick använda armarna för att kunna köra med
·         tankekraft genom att förflytta kulan endast med hjälp av hjärnvågor
·         lufttryck genom exempelvis luftkanonen
·         vattenkraft genom vattenbanan
·         flytkraft genom att testa vad som flyter och inte
·         gravitationskraft vid exempelvis de olika ”rutschbanorna” i olika material
·         elkraft vid elshowen
·         muskelkraft vid de olika byggaktiviteterna

3. Den säkerhetsaspekt som vi genast kom att tänka på var att det är en stor lokal med många skrymslen och vrår i vilket gör det lätt att försvinna och komma bort från gruppen. Därmed menar vi att en bra idé är att dela in barngruppen i mindre grupper med en pedagog i varje grupp som har översyn. Vi menar att en vuxens översyn är viktigt, i alla fall för barn i lägre åldrar.

4. Vi uppskattade de stora blå byggklossarna mest då de ledde till samarbete. Det är en aktivitet där alla kan vara med men man kan även bygga själv. Vi fick använda fantasin och vår kreativitet och se former och mönster. Det är en aktivitet där man får använda sig utav konstruktionsteknik för att få ihop en gemensam eller enskild skapelse. Vi lyckades bygga en myra!

Samarbete och full koncentration...
 

Myran!



Hälsningar
Linda, Karolina, Johanna, Camilla och Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar