Jag använde mig utav boken Egna experiment med materia och
material av Peter Mallett (2001). Boken innehåller runt 40 olika experiment med
fokus på just materia och olika material, det material som behövs är sådant som
finns på förskolan eller som är lätt att få tag på. Boken innehåller förutom
experimenten också fakta rutor, praktiska tips, symboler med förklaring och en
ordlista med svåra ord. Dock kan ordens förklaringar ibland vara lite otydliga
och svårförstådda och därför kan det vara bra om en vuxen förklarar ordens
betydelse om boken används i förskolan. Instruktionerna i boken är enkla och
uppdelade i olika steg(1,2,3 osv.) och tecknade bilder som förtydligar
instruktionerna ytterligare. Det finns även en grön ruta som förklarar vad som
(förhoppningsvis) har hänt och varför det har blivit på det viset. Eftersom
allt material är lätt att skaffa eller kanske redan finns på förskolan samt
enkla/ tydliga instruktioner, anser jag att denna bok skulle kunna användas av
både barn och vuxna på förskolan.
Jag valde att genomföra ett experiment som handlade om luft
och eld(förbränning). Vi skulle ta reda på vad som händer med vattennivån inuti
en glasburk, men också vad som händer med lågan när glasburken står över den.
Detta tog vi reda på genom att sätta fast ett ljus, med hjälp av modellera, i
botten av en plåt kantin och sedan fylla på med vatten, tända ljuset och
placera en glasburk över ljuset. Så länge som lågan brinner stiger vattennivån
i glasburken, men när lågan slocknar slutar vattnet att stiga. Detta beror på
att vattnet ersätter det syre som lågan förbrukar.
Jenny Björkbergs experiment
"Min första experimentbok- för nyfikna pojkar och
flickor" är en bok med många intressanta och roliga experiment. Boken är
lite äldre men ändå så att det passar barn och verksamheten idag. Det finns
experiment för både lite äldre och yngre barn och det är en bok som skulle
kunna ligga framme så att barnen själva hade kunnat ta fram den, så att de på
egen hand eller tillsammans med en lärare hade utfört något av dem. De flesta
av beskrivningarna var tydliga och det som var extra bra och som gör att äldre
barn hade kunnat sitta med den själva var att det dels stod en beskrivning, det
fanns en lista över vad man behövde för utrustning och material för att
genomföra det och sist men det som jag gillade mest, så fanns det en bild på
varje sak man behövde. Behöver man t.ex. en sax och tejp för att kunna göra det
så fanns det i rutan för utrustning. Detta gjorde att jag tyckte att den
lämpade sig bra för barn att sitta själv med och den är ett roligt och bra
hjälpmedel för pedagogerna.
![]() |
Experiment "Ruggiga skuggor" |
Sarah Malkys experiment
Dijana Jovicics experiment
Experiment:
Bakskott
Jag har
valt experimentboken Naturvetenskapliga experiment för yngre barn av Karin
Lagerholm (2009). Boken börjar med en inledning om bland annat teorier om
lärande, vad läroplanen säger, varför vi ska experimentera och hur vi ska lägga
upp experiment. Därefter kommer fyra kapitel som innehåller många olika
experiment som berör luft, ljud, ljus och vatten. Det finns dessutom lästips på
sista sidan i boken där författaren har tagit fram förslag på fler
experimentböcker. Jag anser att jag skulle kunna ha användning för boken i
skolan, dock tycker jag att det hade varit roligare/bättre om illustrationerna
var färgglada. Annars är experimentbeskrivningarna tydliga, bra rubriker som
förklarar vad experimenten handlar om samt lättförståeliga och intressanta
förklaringar på varför det blir som det blir.
Mitt
experiment som jag genomförde för min studiegrupp kallas för ”Bakskott”. Jag la
ned en flaska och placerade en ärta i mynningen. Sedan blåste jag kraftigt in i
flaskan. Frågorna var: Hur reagerar ärtan? Vad händer om man blåser
nätt/kraftigt?
Förklaringen
var: Det är så att flaskan redan är full av luft och luften som du blåser in i
flaskan pressar ut lika mycket luft och lika fort. Ju hårdare du blåser, ju
snabbare kommer ärtan ut.
Jag anser
att förklaringen och frågorna är lättförståeliga, tydliga och intressanta!
![]() |
Experiment "Bakskott" |
Dijana Jovicics experiment
Jag har valt boken Russinhissen: enkla experiment i fysik och
kemi. -Persson Hans (2009). Mitt experiment: jag hade med ljus i en burk och lock.
När jag tände ljuset och satte på locket så slocknade ljuset. Detta berodde på
att ljuset behöver syre för att kunna brinna men eftersom locket var på så
blir det brist på syre. Detta kan förklaras enkelt för barnen då man kan ha
människan som exempel. Ex: Vi människor kan inte andas utan syre och därför kan
vi dö om vi inte får syre. På samma sätt funkar ljuset. Jag tyckte att boken
var väldigt bra och boken var väldigt färgglad vilket gör det spännande även
att de experiment som finns är lätta att förklara för barnen. I boken kan man
hitta många enkla experiment som är roliga att arbeta med och som jag anser kan
vara väldigt roligt för barnen att testa på. Jag anser att boken kan väl
användas i förskolan men boken innehåller väldigt mycket text som förklarar hur
man ska göra de olika experimenten. Detta gör boken en aning negativ då man
måste ha en person som kan läsa för att göra experiment. Jag anser att boken är
mer för pedagoger för att dem ska få inspiration för att göra experiment med
barnen. Annars kan de äldre barnen som kan läsa använda boken.
![]() |
Experiment "Ljuset i burken" |
Anna Lundéns experiment
Jag har gjort ett experiment
som heter "gör en vindsnurra" ur barn boken lilla labbet:
forskarskola för nyfikna. Jag tycker att den var bra och varierande i många
olika experiment samt anpassat utefter barns kunskapsnivå. Jag tror att man
skulle kunna användas sig av och utgå ifrån denna bok i förskolan och skolan
för att sedan även utveckla och arbeta vidare med lärandet. Jag tänker att man
kan använda sig av boken och experimenten som en introduktion med barnen vid
ett nytt ämnes område men att man som pedagog först måste testa dem enskilt.
Jag tycker att instruktionerna var tydliga hur man skulle gå tillväga, dock
saknade jag beskrivning på mått till mitt experiment vilket resulterade i att
vindsnurran blev för stor och tung. Den klarade därför inte av att snurra så
bra när man blåste.
Ellen Brinks experiment
Experimentboken jag har valt heter "Lilla labbet -
Forskarskola för nyfikna" av Mick Manning & Brita Granström (1998).
När jag tittade efter ett experiment anser jag att det är en bok som är lätt
att förstå, då det är lätta instruktioner och att det dessutom finns bilder på
hur experimenten görs. På varje sida finns det forksartips, med intressanta och
roliga fakta om olika saker om ämnet. Denna bok anser jag passar bra till och
ha på förskolor och skolor. Experimenten i boken är för många olika åldrar, då
det finns några som är lätta och andra svårare. Det som också är bra med denna
bok är att på varje kapitel/område står det fakta om varje grej. Så som mitt
experiment handlar det om ljud och det står lite fakta om vad ljud kommer från
osv. Mitt experiment kallas Spela gitarr och går ut på att höra hur det låter
när man har trätt på några gummiband runt en låda (Du kan ta vilken låda som
helst). Använder man ett tjockt gummiband, så låter det mörkare medan om man
har ett som är tunnare blir ljudet ljusare. Detta är något jag anser inte är
svårt och göra. Det enda som barnen kan behöva hjälp med är att trä på
gummibanden, annars är det en väldigt enkel experiment om ljud.
![]() |
Experiment "Spela gitarr" |
Hej på er Blåvingar! Kul och intressant att läsa om era egna experiment. Ni har skrivit bra och informativa recensioner om experimentböckerna - många bra tips!/MIA
SvaraRadera