Emmas experiment!
Recension om boken Tom
Tits Roliga Tricks av: Klas Fresk och Lasse Levemark 2013
I boken finns det med 44 olika experiment inom olika ämnen
som vatten, luft, eld, gaser osv. Emma har provat flera olika experiment i
boken och fastnade för flertal stycken. Boken riktar sig åt lite olika åldrar,
från förskolan ända upp till skolan. Emma har hittat flera experiment som hon
tänker använda i förskolan. En del experiment kan barnen göra helt själva och
en del experiment krävs att en vuxen är med. Det som vi tyckte var bra är att
rekvisitan som krävs till experimenten är sådant som man oftast har hemma som
nål, petflaskor, vatten, frigolit, hammare osv.
Emma gjorde ett experiment som heter
Ballongfontän som gick ut på att blåsa upp en ballong i en pet-flaska och sedan
hälla i vatten i den. Tricket var att göra hål i flaskan och när man blåst upp
ballongen ska man hålla för hålet. När man sedan har hällt i vatten och släpper
fingret från hålet blir det en vattenfontän.
Chatrins
experiment
Den boken Chatrin valt är ”Första forskarboken – livet på jorden” av
Rabén & Sjögren och översättning av Jenny Vargensten (2011). Denna bok är
en favorit hos Chatrin och hennes barn. Boken är enkel och tydlig med roliga
illustrationer, enkel information som vänder sig både till barn och vuxna samt
några kluriga experiment. Boken
innehåller som sagt några få experiment, undersökningar som Titta - Hitta –
Gissa och lekar. Boken behandlar bland annat områden som Växterna liv, Vår
planet, Ekologi mm. Denna bok är mycket intressant och får igång barnens
funderingar till nyare upptäckter! . Boken kan introduceras tidigt bland barnen
för att öka deras nyfikenhet till naturvetenskapen anser vi. En sådan bok anser
vi bör finnas på förskolan för att väcka nyfikenheten i naturvetenskapen hos
barnen.
Chatrins valda experiment ur boken var
att göra en vulkan inför studiegruppen. Chatrin provade experimentet hemma ett
antal gånger, utan något större lyckat resultat. Rekvisita till experimentet
är, vinäger, bikarbonat, tesked, två mindre burkar med ett lock med hål och ett
lock utan hål samt ev snabbkaffe (om man vill få annan färg på vulkanen).
Instruktionen i boken var inte så tydlig, det stod inga mått utan Chatrin fick
prova sig fram med olika sorters burkar och mängd vinäger, bikarbonat och lite
snabbkaffe. Experimentet görs i tre delar. I den rosa burken bubblar innehållet
sakta ut, i den blåa burken bubblar innehållet ut från de tre hålen (som finns
på locket) mer våldsamt. I den gröna burken (utan hål på locket) ska ske en
explosion eftersom locket ska vara tryckande mot vätskan.
Experimentbeskrivningen kunde varit mer tydligare, men det var intressant att
prova sig fram!
Sandras Rodins Experiment
Sandra har valt att göra en recension av boken Experimentera och Upptäcka skriven av Angela
Weinhold (2010). Boken innehåller 30 olika experiment om luft och vatten. Många experiment var spännande och
intressanta, En rolig bok som man skulle kunna använda sig av i förskolan och
förskoleklass. Experimentet anser vi kan utföras av barnen i de högre åldrarna 4-6 år utföras
själva eller med uppsikt av en pedagog. Experimenten förklaras steg för steg på
ett underhållande och enkelt sätt med roliga illustrationer som är tydliga. Vaddå?
Hur då? Varför? är bokens frågeställning och sedan kommer en förklaring. Under
varje exprimen finns bra förklaringar och man kan öppna en lucka för att se vad
som händer om man kanske inte gör själva experimentet precis på samma gång.
Innehållet i boken tar upp vanliga frågor om vanliga naturfenomen som till
exempel Vad är luft, Finns det verkligen luft? Vad är vatten? Varför är
vattendroppar runda? Boken förklarar de olika fenomenen bra och så att det blir
lättförståeligt för barnen. Dock kan vi uppleva att det är lite mycket text som
vi uppfattar blir lite rörigt att läsa. Boken skulle kunna ha en tydligare
struktur. Det experiment som Sandra valt att göra för studiegruppen är på sidan
6 under rubriken: Vad innehåller luft?
Materialet till
hennes experiment är en tom flaska, en kopp ättika, några teskedar bakpulver
och en ballong.
Sandras experiment visar hur bakpulver och ättika (som skapar koldioxid ihop) i en pet-flaska kan blåsa upp en ballong.
Katarina valde
experimentboken 365 Enkla roliga experiment utförda med vardagsmaterial av
Richard Churchill, Louis V. Loescnig och Muriel Mandell (2008). Hennes
experiment hon valde till att visa studiegruppen heter Avfärgning och finns på
sid 289. Experimentet handlar om vad som händer med kemiska reaktioner.
Boken är
relativt ny och vi tycker den har många bra exempel men att man som
pedagog/vuxen måste vara delaktig vid alla experimenten. En del av experimenten
är svåra för de mindre förskolbarnen att göra men kan passa till de äldre
barnen och förskolklass. Det fanns bra beskrivningar till varje experiment, vad
som händer och varför. Dock saknar vi bilder som visar stegvis för att barnen
ska kunna vara mer delaktiga till att utföra experimenten. Boken kommer vi att
kunna använda oss av i förskolan för att ge barnen förståelse till
naturvetenskap/teknik och det är mycket material som man har hemma som man
använder i experimenten.
Katarina visar hur citron kan bleka svart te. Vi såg att teet blektes mer och mer eftersom Katarina pressade i citronsaft.
Anna-Karins experiment
Recension av Bertas experimentbok – spännande kemisagor från draklandet
Anna-Karin har valt en bok som heter
Bertas experimentbok som är skriven av Anna Gunnarsson och Karin Södergren.
Boken är upplagd som 10 st korta berättelser med drakflickan Berta som
experimenterar med olika saker. I slutet av varje kapitel står det en kort
beskrivning av experimentet och en enkel instruktion i bildform som är lätt att
förstå för barn. Längst bak finns också en närmare förklaring för vuxna för att
de ska kunna förklara vad det är som händer. Boken riktar sig till barn i
åldrarna 4-8 år.
Den verkar bra eftersom den ger barnen
en kort saga om experimentet som sätter in den i ett mer vardaglig situation
och ger ganska tydliga instruktioner. Den skulle fungera väldigt bra i
förskolan för de äldre barnen dock kanske lite för svårt för de mindre. Men den
skulle säkert fungera som en introduktion för de mindre barnen när det gäller
vissa lite mindre komplicerade experiment.
De korta beskrivningarna plus bild instruktionerna tillsammans gör att
man kan följa experimentet ganska bra men separat är de inte riktigt
tillräckliga för att få experimentet att fungera. När den vuxne också kan läsa
om vad som händer i experimenten får man en bättre utgångspunkt till att kunna
förklara för barnen vad, hur och varför.
Anna-Karins experiment hette "Bubbelbus" och visade hur tvättmedel, bikarbonat och vinäger reagerade ihop.
Ericas experiment
Boken Erica valt att hämta sitt experiment från heter Tom
tits tricks (1989). Boken är gammal så vissa experiment går inte att genomföra
då det krävs t.ex. tioöringar. Boken är lätt att läsa och med enkla bilder som
gör det lättare att förstå hur experimentet ska genomföras. Det finns en
förklaring till varför det blir som det blir när man genomför experimentet och
även fortsättningsförslag till hur du som pedagog kan utveckla experimentet
tillsammans med barnen. Det är ett experiment per sida och alla har en tydlig
förklaring på hur utförandet ska gå till för att experimentet ska fungera. Flera
experiment skulle barnen klara av att utföra på egen hand men många kräver även
vuxen handledning. Materialen som används är saker vi oftast finner i hemmet
och är inte dyra. Vi tycker att boken var väldigt bra, det fanns gott om
experiment som går att genomföra såväl med små barn och barn i skolåldern.
Erica visade hur gaser transporteras genom att visa med ett tänt ljus. Genom att blåsa ut ljuset och hålla en tänd tändsticka några cm ovanför kan man se hur lågan "hoppar" ner till det släckta ljuset igen.
Angelica valde experimentboken ”Förbluffande
experiment” av Hermann Krekeler och Marlies Rieper-Bastian (1992), den
innehåller 24 naturvetenskapliga experiment. Boken har några år på nacken men
vi tycker ändå att den är intressant och användbar, den har ett bra upplägg med
lättförståelig text och tydliga bilder till varje experiment. Vår uppfattning är att de flesta experiment passar
att göra med barn i förskoleåldern och i förskoleklassen. Emellertid är det
viktigt att som pedagog testa experimenten själv innan man experimenterar
tillsammans med barnen, ett av experimenten som Angelica testade fick hon inte
att fungera trots att hon gjorde vissa justeringer gentemot beskrivningen. Experimentbeskrivningarna
är tydliga och på ett enkelt sätt förklaras vad det är som händer i varje
experiment. Dock saknar vi en mer utförlig förklaring som vänder sig till vuxna
(förälder/pedagog). En fördel är att de flesta sakerna som behövs till experimenten
redan finns på förskolan eller hemma.
Experimentet Angelica valde att visa för
studiegruppen heter ”En kupa av vatten”, det handlar om att utforska
ytspänning. Först fyller man ett glas med vatten ända upp till kanten (om man
vill kan man färga vattnet med karamellfärg för att det ska bli extra tydligt),
sedan får barnen gissa hur många mynt som ryms i glaset utan att vattnet rinner
över kanten. Detta är ett simpelt experiment som vi tycker passar alla åldrar,
såväl ettåringen som femåringen tror vi skulle förundras över detta.
Angelica leker med ytspänning genom att hälla ett glas fullt med vatten och sedan lägga i enkronor tills ytspänningen spräcks.
Caroline har hämtat sitt experiment från boken ”Kul
experiment att göra hemma” av Ulrike Berger (2006). Boken har många olika
experiment som riktar sig mot vardagliga händelser. Till exempel hur smakar
apelsinjuicen efter vi borstar tänderna eller varför blir vi yra i huvudet när
man snurrar runt. Berger förklara detta på ett lättsamt sätt med enkla
artefakter som finns i vår hemmiljö/förskolemiljö. Det är en bok som har fina
bilder och bra förklaringar vad som händer i experimentet och hur barnen själva
kan uppleva motsvarigheter i sin vardag. Detta är en bok som kan fånga upp barn
i både förskolan, förskoleklass och barn i äldre åldrar och som är en hjälp för
oss pedagoger att ge konkreta exempel till barns utforskande. Det vi saknar i
boken är fler bilder som kunde hjälpa de barn som inte kan läsa att utföra
experimenten på egen hand. De flesta experimenten kan barnen själva utföra, men
det finns några experiment som krävs en vuxen för säkerhetens skull.
Caroline valde att visa experimentet som Berger kallar ”högt upp i luften!” s, 42 för studiegruppen.
Berger förklara varför korken på champagneflaskan flyger iväg på ett
lättvindigt och spännande sätt. Detta har Erika testat själv hemma och både
lyckas och misslyckas med experimentet. Det lyckade resultatet gav en
förståelse till att koldioxiden har en stark kraft och kan få en burk att flyga
som i sin tur kan bli en raket.
Väldigt intressanta och bra recensioner av experimentböckerna! Vilka kul experiment ni har testat! Trevligt att läsa om hur det gick...../MIA
SvaraRadera