tisdag 6 maj 2014

Jordgubbarnas egna experiment!



Emmas experiment!
Recension om boken Tom Tits Roliga Tricks av: Klas Fresk och Lasse Levemark 2013
I boken finns det med 44 olika experiment inom olika ämnen som vatten, luft, eld, gaser osv. Emma har provat flera olika experiment i boken och fastnade för flertal stycken. Boken riktar sig åt lite olika åldrar, från förskolan ända upp till skolan. Emma har hittat flera experiment som hon tänker använda i förskolan. En del experiment kan barnen göra helt själva och en del experiment krävs att en vuxen är med. Det som vi tyckte var bra är att rekvisitan som krävs till experimenten är sådant som man oftast har hemma som nål, petflaskor, vatten, frigolit, hammare osv.

Emma gjorde ett experiment som heter Ballongfontän som gick ut på att blåsa upp en ballong i en pet-flaska och sedan hälla i vatten i den. Tricket var att göra hål i flaskan och när man blåst upp ballongen ska man hålla för hålet. När man sedan har hällt i vatten och släpper fingret från hålet blir det en vattenfontän.


Chatrins experiment
Den boken Chatrin valt är ”Första forskarboken – livet på jorden” av Rabén & Sjögren och översättning av Jenny Vargensten (2011). Denna bok är en favorit hos Chatrin och hennes barn. Boken är enkel och tydlig med roliga illustrationer, enkel information som vänder sig både till barn och vuxna samt några kluriga experiment.  Boken innehåller som sagt några få experiment, undersökningar som Titta - Hitta – Gissa och lekar. Boken behandlar bland annat områden som Växterna liv, Vår planet, Ekologi mm. Denna bok är mycket intressant och får igång barnens funderingar till nyare upptäckter! . Boken kan introduceras tidigt bland barnen för att öka deras nyfikenhet till naturvetenskapen anser vi. En sådan bok anser vi bör finnas på förskolan för att väcka nyfikenheten i naturvetenskapen hos barnen.

Chatrins valda experiment ur boken var att göra en vulkan inför studiegruppen. Chatrin provade experimentet hemma ett antal gånger, utan något större lyckat resultat. Rekvisita till experimentet är, vinäger, bikarbonat, tesked, två mindre burkar med ett lock med hål och ett lock utan hål samt ev snabbkaffe (om man vill få annan färg på vulkanen). Instruktionen i boken var inte så tydlig, det stod inga mått utan Chatrin fick prova sig fram med olika sorters burkar och mängd vinäger, bikarbonat och lite snabbkaffe. Experimentet görs i tre delar. I den rosa burken bubblar innehållet sakta ut, i den blåa burken bubblar innehållet ut från de tre hålen (som finns på locket) mer våldsamt. I den gröna burken (utan hål på locket) ska ske en explosion eftersom locket ska vara tryckande mot vätskan. Experimentbeskrivningen kunde varit mer tydligare, men det var intressant att prova sig fram! 



Sandras Rodins Experiment
Sandra har valt att göra en recension av boken Experimentera och Upptäcka skriven av Angela Weinhold (2010). Boken innehåller 30 olika experiment om luft och vatten. Många experiment var spännande och intressanta, En rolig bok som man skulle kunna använda sig av i förskolan och förskoleklass. Experimentet anser vi kan utföras av barnen i de högre åldrarna 4-6 år utföras själva eller med uppsikt av en pedagog. Experimenten förklaras steg för steg på ett underhållande och enkelt sätt med roliga illustrationer som är tydliga. Vaddå? Hur då? Varför? är bokens frågeställning och sedan kommer en förklaring. Under varje exprimen finns bra förklaringar och man kan öppna en lucka för att se vad som händer om man kanske inte gör själva experimentet precis på samma gång. Innehållet i boken tar upp vanliga frågor om vanliga naturfenomen som till exempel Vad är luft, Finns det verkligen luft? Vad är vatten? Varför är vattendroppar runda? Boken förklarar de olika fenomenen bra och så att det blir lättförståeligt för barnen. Dock kan vi uppleva att det är lite mycket text som vi uppfattar blir lite rörigt att läsa. Boken skulle kunna ha en tydligare struktur. Det experiment som Sandra valt att göra för studiegruppen är på sidan 6 under rubriken: Vad innehåller luft?
Materialet till hennes experiment är en tom flaska, en kopp ättika, några teskedar bakpulver och en ballong.

Sandras experiment visar hur bakpulver och ättika (som skapar koldioxid ihop) i en pet-flaska kan blåsa upp en ballong. 






Katarina valde experimentboken 365 Enkla roliga experiment utförda med vardagsmaterial av Richard Churchill, Louis V. Loescnig och Muriel Mandell (2008). Hennes experiment hon valde till att visa studiegruppen heter Avfärgning och finns på sid 289. Experimentet handlar om vad som händer med kemiska reaktioner.
Boken är relativt ny och vi tycker den har många bra exempel men att man som pedagog/vuxen måste vara delaktig vid alla experimenten. En del av experimenten är svåra för de mindre förskolbarnen att göra men kan passa till de äldre barnen och förskolklass. Det fanns bra beskrivningar till varje experiment, vad som händer och varför. Dock saknar vi bilder som visar stegvis för att barnen ska kunna vara mer delaktiga till att utföra experimenten. Boken kommer vi att kunna använda oss av i förskolan för att ge barnen förståelse till naturvetenskap/teknik och det är mycket material som man har hemma som man använder i experimenten. 

Katarina visar hur citron kan bleka svart te. Vi såg att teet blektes mer och mer eftersom Katarina pressade i citronsaft.


Anna-Karins experiment
Recension av Bertas experimentbok – spännande kemisagor från draklandet
Anna-Karin har valt en bok som heter Bertas experimentbok som är skriven av Anna Gunnarsson och Karin Södergren. Boken är upplagd som 10 st korta berättelser med drakflickan Berta som experimenterar med olika saker. I slutet av varje kapitel står det en kort beskrivning av experimentet och en enkel instruktion i bildform som är lätt att förstå för barn. Längst bak finns också en närmare förklaring för vuxna för att de ska kunna förklara vad det är som händer. Boken riktar sig till barn i åldrarna 4-8 år.
Den verkar bra eftersom den ger barnen en kort saga om experimentet som sätter in den i ett mer vardaglig situation och ger ganska tydliga instruktioner. Den skulle fungera väldigt bra i förskolan för de äldre barnen dock kanske lite för svårt för de mindre. Men den skulle säkert fungera som en introduktion för de mindre barnen när det gäller vissa lite mindre komplicerade experiment.  De korta beskrivningarna plus bild instruktionerna tillsammans gör att man kan följa experimentet ganska bra men separat är de inte riktigt tillräckliga för att få experimentet att fungera. När den vuxne också kan läsa om vad som händer i experimenten får man en bättre utgångspunkt till att kunna förklara för barnen vad, hur och varför.

Anna-Karins experiment hette "Bubbelbus" och visade hur tvättmedel, bikarbonat och vinäger reagerade ihop.




Ericas experiment
Boken Erica valt att hämta sitt experiment från heter Tom tits tricks (1989). Boken är gammal så vissa experiment går inte att genomföra då det krävs t.ex. tioöringar. Boken är lätt att läsa och med enkla bilder som gör det lättare att förstå hur experimentet ska genomföras. Det finns en förklaring till varför det blir som det blir när man genomför experimentet och även fortsättningsförslag till hur du som pedagog kan utveckla experimentet tillsammans med barnen. Det är ett experiment per sida och alla har en tydlig förklaring på hur utförandet ska gå till för att experimentet ska fungera. Flera experiment skulle barnen klara av att utföra på egen hand men många kräver även vuxen handledning. Materialen som används är saker vi oftast finner i hemmet och är inte dyra. Vi tycker att boken var väldigt bra, det fanns gott om experiment som går att genomföra såväl med små barn och barn i skolåldern.

Erica visade hur gaser transporteras genom att visa med ett tänt ljus. Genom att blåsa ut ljuset och hålla en tänd tändsticka några cm ovanför kan man se hur lågan "hoppar" ner till det släckta ljuset igen. 




Angelica valde experimentboken ”Förbluffande experiment” av Hermann Krekeler och Marlies Rieper-Bastian (1992), den innehåller 24 naturvetenskapliga experiment. Boken har några år på nacken men vi tycker ändå att den är intressant och användbar, den har ett bra upplägg med lättförståelig text och tydliga bilder till varje experiment. Vår  uppfattning är att de flesta experiment passar att göra med barn i förskoleåldern och i förskoleklassen. Emellertid är det viktigt att som pedagog testa experimenten själv innan man experimenterar tillsammans med barnen, ett av experimenten som Angelica testade fick hon inte att fungera trots att hon gjorde vissa justeringer gentemot beskrivningen. Experimentbeskrivningarna är tydliga och på ett enkelt sätt förklaras vad det är som händer i varje experiment. Dock saknar vi en mer utförlig förklaring som vänder sig till vuxna (förälder/pedagog). En fördel är att de flesta sakerna som behövs till experimenten redan finns på förskolan eller hemma.
Experimentet Angelica valde att visa för studiegruppen heter ”En kupa av vatten”, det handlar om att utforska ytspänning. Först fyller man ett glas med vatten ända upp till kanten (om man vill kan man färga vattnet med karamellfärg för att det ska bli extra tydligt), sedan får barnen gissa hur många mynt som ryms i glaset utan att vattnet rinner över kanten. Detta är ett simpelt experiment som vi tycker passar alla åldrar, såväl ettåringen som femåringen tror vi skulle förundras över detta.

Angelica leker med ytspänning genom att hälla ett glas fullt med vatten och sedan lägga i enkronor tills ytspänningen spräcks.




Caroline har hämtat sitt experiment från boken ”Kul experiment att göra hemma” av Ulrike Berger (2006). Boken har många olika experiment som riktar sig mot vardagliga händelser. Till exempel hur smakar apelsinjuicen efter vi borstar tänderna eller varför blir vi yra i huvudet när man snurrar runt. Berger förklara detta på ett lättsamt sätt med enkla artefakter som finns i vår hemmiljö/förskolemiljö. Det är en bok som har fina bilder och bra förklaringar vad som händer i experimentet och hur barnen själva kan uppleva motsvarigheter i sin vardag. Detta är en bok som kan fånga upp barn i både förskolan, förskoleklass och barn i äldre åldrar och som är en hjälp för oss pedagoger att ge konkreta exempel till barns utforskande. Det vi saknar i boken är fler bilder som kunde hjälpa de barn som inte kan läsa att utföra experimenten på egen hand. De flesta experimenten kan barnen själva utföra, men det finns några experiment som krävs en vuxen för säkerhetens skull.

Caroline valde att visa experimentet som Berger kallar ”högt upp i luften!” s, 42 för studiegruppen. Berger förklara varför korken på champagneflaskan flyger iväg på ett lättvindigt och spännande sätt. Detta har Erika testat själv hemma och både lyckas och misslyckas med experimentet. Det lyckade resultatet gav en förståelse till att koldioxiden har en stark kraft och kan få en burk att flyga som i sin tur kan bli en raket.


1 kommentar:

  1. Väldigt intressanta och bra recensioner av experimentböckerna! Vilka kul experiment ni har testat! Trevligt att läsa om hur det gick...../MIA

    SvaraRadera