Vi planerar att åka hit med de äldsta barnen på förskolan och två pedagoger. Vi tänker att detta kan vara avslutet på ett tema på förskolan. Vi vill att barnen ska vara bekanta med det tekniska och naturvetenskapliga så att de får ut så mycket som möjligt av studiebesöket. Vi tänkte först dela in barngruppen i två mindre grupper. Dessa får turas om mellan två bygg och konstruera stationer med en pedagog vid varje. När de fått testa på båda aktiviteterna så får alla samlas på den bokade aktiviteten tillsammans med en guide som kan förklara mer. Vi tänkte avsluta med att de i de mindre grupperna får gå runt fritt som ett roligt avslut. Vi tänkte vara här lite längre än en halvdag och vi kan försöka skapa diskussioner vid lunchen om dagen.
2. Vi tänker att man kan hitta kraft i alla aktivisterna/stationerna då vi ser våra rörelser som en kraft. Några exempel som är extra tydliga är luft genom luftballongen och såpbubblorna. Vatten också genom såpbubblorna och avdelningen med vattenlekar. Och väskan med magnetisk kraft.
3. Det finns många olika rum och det finns många farliga saker att skada sig på. Vi anser att en förskolegrupp ska ha uppsikt hela tiden. Vi tänker t.ex. att olyckor med vatten, att barnen klämmer sig eller ramlar från höga höjder är bara några av alla som kan hända. Ytterligare en risk till olycka är för stor barngrupp då det lätt kan bli bråk och pedagogerna har fler att ta ansvar för.
4. Den vi tycker är roligast för oss och lite äldre barn är goal keeper. Det är som Wii och man ska vara målvakt. Det är roligt för man för röra på sig och det passar äldre barn då det är en rolig utmaning. För lite yngre barn eller alla åldrar på förskolan så tycker vi den när man leker mataffär verkar vara lärorik och en rolig station. Där kan även vuxna få en viktig insikt över hur mycket mat påverkar vårt klimat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar