onsdag 30 april 2014

Arbetsmyrorna gör experiment!

Annas experiment
Min experimentbok heter “99 roliga experiment” (1999) och är skriven av Elke Dannecker och Birgit Rieger. Boken innehåller många experiment som behandlar olika naturvetenskapliga och tekniska fenomen, bl.a. om vatten, ljus, luft och olika naturkrafter. Jag anser att boken var bra och intressant som gav många bra tips och idéer om olika experiment man kan genomföra med barn i olika åldrar, samt korta förklaringar till vad det är som händer i de olika försöken. En sak jag kan anmärka på är att förklaringarna kunde vart lite mer utförligare för ibland kändes det som att det krävdes en viss förkunskap för att förstå experimentens utfall.


Det experiment jag valde att testa i studiegruppen heter ”En bro av papper” och det inriktade sig på naturkrafter och mer specifikt om hur trycket påverkas beroende på hur många ytor tyngden är fördelad på. Första steget i experimentet var att först placera två dricksglas bredvid varandra och lägga ett tunt pappersark (A4) på glasen som en bro. Sedan ställer man ett tredje glas ovanpå och ser om bron håller. Den håller naturligtvis inte för tyngden utan glaset faller igenom pappersbron. Jag viker då pappret som ett dragspel och försöker med samma sak igen. Denna gång står glaset stabilt på pappersbron. Detta beror på att tyngden från glaset fördelats på fler ytor, som hålls samman av vecken i pappret. // Anna Karlsson

Agnetas experiment
 Jag har valt ett experiment ur boken ”Bertas experimentbok, spännande kemisagor från draklandet” skriven av Anna Gunnarsson och Karin Södergren (2008). Denna bok riktar sig främst till barn i åldrarna 4 – 8 år. Boken innehåller tio sagor om Berta och hennes upptåg. Varje avsnitt börjar med en saga och avslutas med ett experiment som är lätt att genomföra för barnen och med ingredienser som finns i en vanlig mataffär. Sist i boken kan de vuxna ta del av en kort förklaring av vad som händer i experimenten.Jag tycker detta är en bra bok med roliga och enkla experiment som lämpar sig bra för förskola och skola. De har också enkla och tydliga instruktioner med bilder som visar hur man går tillväga.  Ett extra plus är att det efter varje experiment står hur man ska sopsortera det material som man använt sig av.


Det experiment som jag valt att göra inför studiegruppen heter ”Drakarna i döda havet.”. Till detta behöver du: potatis, bordssalt, ljummet vatten, kallt vatten och karamellfärg. Jag använde mig av en potatis som jag lade i en avskuren pet-flaska. Jag fyllde den med 5 dl ljummet vatten sedan hällde jag i 1 dl salt och rörde om. Jag blandade sedan några droppar grön karamellfärg i kallt vatten. Detta hällde jag sedan försiktigt ner i vattnet med potatisen. Detta experiment handlar om densitet och att saltvattnet har en högre densitet än sötvattnet och sjunker därför ner under sötvattnet. Potatisens densitet ligger mellan saltvattnet och sötvattnet och därför svävar den mitt i vattnet. // Agneta Helou

Malins experiment
Jag har använt mig av boken 365 enkla roliga experiment (1997) skriven av E. Richard Churchill, Louis V. Loeschnig och Muriel Mandell  – utförda med vardagsmaterial. Jag tycker boken är sådär, insidan av boken ser inte så tilltalande ut. Det finns 365 experiment i den men jag hittade inte så mycket saker som jag tyckte var intressant. Det experimentet jag först hade tänkt göra fick jag inte att fungera och jag tycker att vissa instruktioner kunde vart mer tydliga så att det hade varit lättare att gå tillbaka och se vad man gjorde för fel. Jag tyckte dessutom att många material som dem använde sig av i boken var sådant som jag inte har hemma eller i min vardag. Det som var bra med boken är dock variationen av experiment och att dem förklarar vad som händer och varför det gör det vilket gör att man får en större förståelse för vad som händer. Man kunde även byta vissa material till sådant man hade hemma och fortfarande få samma effekt på experimentet, något som jag gjorde på mitt experiment.


Experimentet jag gjorde hette ”Den mystiska tändstickan”. Man behöver en tändsticka/ tandpetare, något litet att lägga på tandpetaren, vatten och en sked. Såhär gör man: Man bryter tändstickan på mitten, men inte så att den går av helt utan det ska fortfarande finnas trädfibrer kvar som håller ihop de två delarna. Sedan lägger man ett föremål på tändstickan (i det här fallet en bit av ett sugrör) och lägger sedan lite vatten, bara några droppar i mitten av tändstickan. Det som händer är att sugröret kommer att ramla ner från tandpetaren eftersom att trädfibrerna i tandpetaren kommer börja svälla när de kommer i kontakt med vatten och därmed kommer tandpetaren börja röra på sig. // Malin Johansson

Simons experiment
Boken heter ”Släpp loss din experimentlust!” (2001) och är skriven av K, Lindvall Ek. Vad som är bra med boken är att den innehåller flertalet enkla och roliga experiment som är möjliga att göra på förskolan med barnen. Experimentens upplägg och tillvägagångsätt förklaras enkelt och den naturvetenskapliga kunskapen som möjliggörs av utförandet. Vad som önskas är en utvecklad del med tips kring hur en pedagog kunde vidareutveckla experimenten och kanske ha valt att skapa en helhet kring de utvalda experimentområdena som nu inte hänger ihop mer än att de berör samma område. Jag föreslår att pedagogen läser igenom de olika experimenten för att hitta något som är av intresse och kanske inte räkna med att hitta exakt det som efterfrågas utan det kan fungera bra som ett komplement eller för att skapa intresse för något särskilt område men kan inte garanteras fungera genom ett helt tema.






Mitt experiment jag valde ur boken heter “Jetraket”. Vad som behövs är: lina, sugrör, tejp, ballong och en klämma. Trä i linan i sugröret, tejpa fast sugröret på en uppblåst ballong och håll kvar luften i ballongen med klämman. När du släpper klämman så släpps luften ut och ballongen kommer följa med längst linan. //Simon Hansson

Angelicas experiment
Tom Tits nya tricks – 60 nya tricks att göra själv skriven av Lasse Levemark och Klas Fresk (1999). Jag tycker att efter att ha tittat i boken och gjort det egna experimentet att boken verkar bra. Det framkommer tydligt vad du behöver använda, hur du går tillväga, en förklaring till det som sker, fortsättningsförslag och även praktiska tips. Jag kan tänka mig att använda mig av den i förskolan men alla experiment kanske inte passar alla åldrar, så som pedagog får du anpassa efter vilken barngrupp du har.

Det experiment jag valde att göra heter “Vattenglaset” och till detta behöver du ha ett glas, ett papper och vatten. Sedan fyller du glaset med vatten och lägger pappret över. Sedan är det viktigt att du ser till att pappret sitter ordentligt fast mot glaset genom att sätta handen över och vända försiktigt på glaset. Sedan tar du bort handen och så får du se vad som händer!


 Förklaringen som finns i boken till detta experiment är att vattnets vidhäftningsförmåga ihop med undertryck och ytspänning gör att pappret hålls fast vi glaskanten, även fast glaset är fullt av vatten. I förklaringen stod det även att man kunde testa att göra ett hål i pappret, desto större hål vi gjorde i pappret desto svårare blev det för undertrycket och ytspänningen att hålla emot. // Angelica Theander

Sandras experiment
Boken jag har valt heter ”Förbluffande Experiment” (1997) och är skriven av Hermann Krekeler och Marlies Rieper-Bastian. Jag tycker att det är en bra bok med många olika sorters experiment som utförs med saker som många har hemma. Många av experimenten anser jag att man kan göra med barn i alla åldrar. Instruktionerna är enkla och lätta att följa och det står även en liten och lätt förklaring till vad som händer under experimentet. Det finns även bra och förklarande bilder till experimenten.


 Experimentet jag har valt heter ”Bubbel-pulver” och handlar om kemi. Man börjar med att blanda lika delar av citronsyra och bikarbonat och häller sedan blandningen i en skruvkapsyl. Skruvkapsylen lägger man sedan i ett glas med vatten, som man kan ha färgat med karamellfärg för att det ska synas bättre. När man lagt skruvkapsylen med pulverblandningen i vattnet lägger man en tallrik på glaset och vänder på alltihop, så att vattenglaset står upp och ned på tallriken. När citronsyran och bikarbonaten löser sig i vattnet börjar det att bubbla. De gaserna som bildas trycker ut vattnet ur glaset och ut på tallriken. //Sandra Pettersson

// Arbetsmyrorna


1 kommentar:

  1. Så kul att se era experiment! Ni har hittat bra och användbara böcker, och skrivit bra rescensioner/varudeklarationer. Några av böckerna har jag testat - men inte alla! Kul att få nya tips!/MIA

    SvaraRadera