tisdag 6 maj 2014

Blåklockorna på Innovatum

Med en barngrupp på Innovatum skulle vi välja att arbeta med området luft. Innan besöket på Innovatum med barnen kan man närma sig temat ”luft” genom att ställa frågor, föra diskussioner och ställa hypoteser. Att fördjupa sig just i detta kan fånga barnens intresse eftersom det är något som vi vet finns, trots att vi inte ser den i vår vardag. Därför skulle vi vilja vidga barnens erfarenheter genom att visa för barnet att luft finns, väger,¨och tar plats och detta tror vi kan vara spännande för dem. Vi skulle välja att gå i smågrupper på Innovatum, för att alla barn skulle få tid och plats att prova själva och undersöka luft. Några aktiviteter på Innovatum som vi skulle utforska med barnen utifrån området luft är: 

Hur kan bollen vara i luften?



















Hur kan det bli såpbubblor?


Hur kan luftballongen flyga?
Hur kan bollarna förflytta sig?


















Dessa aktiviteter visar luftens existens på olika sätt. Det är viktigt att barn kan få se luften i olika sammanhang, för att de ska få större möjlighet att förstå. Genom att utforska luft på Innovatum får barnen möjlighet att uppleva detta med flera sinnen.


Exempel på olika krafter som vi uppmärksammat på Innovatum är: Vågkraft, vattenkraft, gyrokraft och muskelkraft.


Vågkraft får huset att lysa
Vattenkraft får TV:n att starta

















Gyrokraft gör att väskan dras iväg, den känns magnetisk

Muskelkraft gör att "bilarna" åker framåt
Säkerhetsaspekter: Eftersom Innovatum är stort med många rum tycker vi att det är viktigt att pedagoger har uppsikt över barnen så att de inte kommer bort eller slår sig. Ett förslag kan vara att dela upp barnen i mindre grupper så varje pedagog kan ta hand om varsin grupp.


Vår grupp uppskattade många olika delar av Innovatum. Då ingen av oss hade varit där tidigare hann vi dessvärre inte upptäcka så mycket som vi hade velat, men några aktiviteter vi uppskattade extra mycket var en aktivitet där man kunde lägga bilder på olika ting, exempelvis en ko, på ett bord och så visade det hur föremålet påverkar miljön. Detta är något vi anser kan starta diskussioner kring miljön i barngruppen. En annan aktivitet vi uppskattade var en kroppskanner, där man exempelvis kunde se var en människa hade skadat sig när hon hade krockat, den uppskattade vi eftersom det är häftigt att se teknikens utveckling!

1 kommentar:

  1. Kul att se era fina bilder från Innovatum. Bra idé att göra ett lufttema för barngruppen..../MIA

    SvaraRadera