tisdag 6 maj 2014

Ekorrarnas experimentböcker.

Josefine Karlssons bok
Josefine har använt sig av boken, ”Pelles experiment med vatten” av Pelle Eckerman och Per Gustavsson. Experimentboken är upplagd på så sätt att det är en sagobok där man får möta Pelle på förskolan Mälaren. Experimenten som behandlas i boken uppkommer utefter vardagliga händelser som sker på förskolan. Bokens upplägg gör att den är lättförståelig och man skulle kunna använda den i förskolan.  Experimentens förklaringar är lätta vilket medför att förskolebarn själva skulle kunna utföra dessa. Experimentens beskrivningar skrivs i löpande text och är utförliga, men vi saknar en objektiv beskrivning kring experimenten. 



Josefin Wickströms bok 
Josefin har använt sig av boken, ”Barnens egen experimentbok” av Berndt Sundsten och Jan Jäger. Experimentboken är upplagd på så sätt att det finns utförliga beskrivningar, bilder och förklaringar kring varje experiment.  Boken har ett bra upplägg vilket medför att den är tydlig och lättförståeligt. Experimentens bilder är tydliga vilket medför att förskolebarnen skulle kunna använda sig av boken och utföra experimenten själva utan att kunna läsa.  Vi anser att bokens upplägg är utformat på så sätt att man skulle kunna använda denna som ett bra verktyg i förskolans verksamhet. 



Angelica Lundqvists bok 
Angelica har använt sig av boken, ”Pelles experiment med apelsiner” av Pelle Eckerman och Per Gustavsson. Vi anser att experimentboken är bra, tydlig och lättförståelig eftersom den upplagd som en sagobok. Karaktärerna i boken utför experimenten i en löpande text, men vi saknar en tydligare och utförligare beskrivning kring experimenten. Eftersom boken är upplagd som en saga skulle man kunna använda den naturligt i verksamheten för att belysa de olika experimenten för barnen. Boken kräver att pedagogerna är pålästa kring ämnet om varför vissa saker sker i experimenten. 



                                                                  

 Caroline Larssons bok 
Caroline har använt sig av boken ”Badkalaset – Barnens roliga experimentbok”, som är skriven av Karin Isaksson och Göran Lundström. Vi anser att boken är spännande och bra. Boken är utformad som en saga där det finns fyra huvudkaraktärer. Boken går ut på att dessa karaktärer gör olika experiment. Vi anser att boken passar att använda med förskolebarn då boken är mycket tydlig och är lättläst. Varje experiment är skrivet i berättarform men har även en objektiv beskrivning. Vi saknar mer bilder på experimenten då vi anser att boken hade vart ännu mer tydlig om det fanns bilder på hela experimentprocessernas gång. De flesta experiment har bara en bild på början och en på slutresultatet.




Anna-Karin Engdahls bok 
Anna-Karin har använt sig av boken ”Bertas experimentbok”. Denna bok är en storbok med tillhörande instruktionshäfte som är skriven av Anna Gunnarsson, Ulla Nyman och Karin Södergren. Vi anser att boken verkar bra för att det är en stegvis förklaring med bilder på vad man behöver för att utföra experimenten. Storboken är för barnen och det tillhörande häftet bör läsas av en vuxen. I häftet står det utförligt till varje experiment vad som sker och varför. Vi anser att denna storbok och häfte fungerar bra att använda med förskolebarn med vuxet sällskap.



Hanna Torstenssons bok 
Hanna har använt sig av boken ”Kul experiment att göra hemma”, som är skriven Ulrike Berger. Vi anser att boken är utformad på ett tydligt och bra sätt då det finns en saklig beskrivning till varje experiment. På varje experiment står det en informationsruta hur man kan stöta på de olika experimenten i sin vardag vilket vi anser är intressant och lärorikt. Vi anser att boken går att använda i förskolan med hjälp av en vuxen. Vi anser att boken saknar en mer djupare beskrivning till varför experimenten ter sig på ett visst sätt. Boken har tydliga och strukturerade bilder men vi saknar en stegvis bildbeskrivning av experimenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar