Josefine
Karlssons bok
Josefine har
använt sig av boken, ”Pelles experiment med vatten” av Pelle Eckerman och Per
Gustavsson. Experimentboken är upplagd på så sätt att det är en sagobok där man
får möta Pelle på förskolan Mälaren. Experimenten som behandlas i boken
uppkommer utefter vardagliga händelser som sker på förskolan. Bokens upplägg gör
att den är lättförståelig och man skulle kunna använda den i förskolan. Experimentens förklaringar är lätta vilket
medför att förskolebarn själva skulle kunna utföra dessa. Experimentens
beskrivningar skrivs i löpande text och är utförliga, men vi saknar en objektiv
beskrivning kring experimenten.
Josefin Wickströms bok
Josefin har
använt sig av boken, ”Barnens egen experimentbok” av Berndt Sundsten och Jan
Jäger. Experimentboken är upplagd på så sätt att det finns utförliga
beskrivningar, bilder och förklaringar kring varje experiment. Boken har ett bra upplägg vilket medför att
den är tydlig och lättförståeligt. Experimentens bilder är tydliga vilket
medför att förskolebarnen skulle kunna använda sig av boken och utföra
experimenten själva utan att kunna läsa.
Vi anser att bokens upplägg är utformat på så sätt att man skulle kunna
använda denna som ett bra verktyg i förskolans verksamhet.
Angelica Lundqvists bok
Angelica har
använt sig av boken, ”Pelles experiment med apelsiner” av Pelle Eckerman och
Per Gustavsson. Vi anser att experimentboken är bra, tydlig och lättförståelig
eftersom den upplagd som en sagobok. Karaktärerna i boken utför experimenten i
en löpande text, men vi saknar en tydligare och utförligare beskrivning kring
experimenten. Eftersom boken är upplagd som en saga skulle man kunna använda
den naturligt i verksamheten för att belysa de olika experimenten för barnen.
Boken kräver att pedagogerna är pålästa kring ämnet om varför vissa saker sker
i experimenten.
Caroline Larssons bok
Caroline har
använt sig av boken ”Badkalaset – Barnens roliga experimentbok”, som är skriven
av Karin Isaksson och Göran Lundström. Vi anser att boken är spännande och bra.
Boken är utformad som en saga där det finns fyra huvudkaraktärer. Boken går ut
på att dessa karaktärer gör olika experiment. Vi anser att boken passar att
använda med förskolebarn då boken är mycket tydlig och är lättläst. Varje
experiment är skrivet i berättarform men har även en objektiv beskrivning. Vi
saknar mer bilder på experimenten då vi anser att boken hade vart ännu mer
tydlig om det fanns bilder på hela experimentprocessernas gång. De flesta
experiment har bara en bild på början och en på slutresultatet.
Anna-Karin Engdahls bok
Anna-Karin har
använt sig av boken ”Bertas experimentbok”. Denna bok är en storbok med
tillhörande instruktionshäfte som är skriven av Anna Gunnarsson, Ulla Nyman och
Karin Södergren. Vi anser att boken verkar bra för att det är en stegvis
förklaring med bilder på vad man behöver för att utföra experimenten. Storboken
är för barnen och det tillhörande häftet bör läsas av en vuxen. I häftet står
det utförligt till varje experiment vad som sker och varför. Vi anser att denna
storbok och häfte fungerar bra att använda med förskolebarn med vuxet sällskap.
Hanna Torstenssons bok
Hanna har använt
sig av boken ”Kul experiment att göra hemma”, som är skriven Ulrike Berger. Vi
anser att boken är utformad på ett tydligt och bra sätt då det finns en saklig
beskrivning till varje experiment. På varje experiment står det en
informationsruta hur man kan stöta på de olika experimenten i sin vardag vilket
vi anser är intressant och lärorikt. Vi anser att boken går att använda i
förskolan med hjälp av en vuxen. Vi anser att boken saknar en mer djupare
beskrivning till varför experimenten ter sig på ett visst sätt. Boken har
tydliga och strukturerade bilder men vi saknar en stegvis bildbeskrivning av
experimenten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar